Rechercher dans ce blog

Archives du blog

mercredi 10 décembre 2014

LF 1 Van Den Helder naar Boulogne sur Mer Zomer 2014 544 km

Leve de fietspaden in Nederland!
Afgelopen zomer heb ik genoten van deze fietstocht: 7 dagen heen. Terug via Calais, naar de Nederlandse grens in twee dagen en eindelijk de trein in Vlissingen naar Amsterdam. Tentje mee.

'In Nederland : De route volgt meteen de kust over de dijk en door de duinen. Vanaf Hoek van Holland vaar je naar de Maasvlakte. Daarna fiets je over voormalige eilanden die sinds het uitvoeren  van de deltawerken door dammen met elkaar verbonden zijn. De Westerschelde steek je nog over met een veerboot.
Op het Vlaamse traject fiets je fiets je vaak ver van de kust vandaan door landelijke dorpjes en oude stadjes zoals Damne en Veurne, langs kanalen die tijdens de Tachtige Oorlog zijn aangelegd om de gevaren van de zee te vermijden. Vanaf Diksmuide, waar de Eerste Wereld oorlog veel sporen heeft achtergelaten, fiets je door het dal van de Ijzer naar Frankrijk.
In Frankrijk, bij Watten gaat de route stijgen  71 meter in Wattenberg. Het gebied is landelijk. In het Bois de Haut, 201 meter. Vanaf daar daal je geleidelijk aan evenwijdig aan het riviertje af naar Boulogne'.    

Bron: Bas van der Post LF 1 Noordzeeroute 2012 ISBN 978-90-5881-638-2
Zeer handig, goede kaarten, veel informatie over de geschiedenis.
Kamperen in de tuin van Emmie in Ouddorp: een inspirerende ontmoeting
Ik had al vaak de route in Noord Holland gefietst. Zuid Holland en Zeeland was nieuw. Ik vond het mooi! Slapen bij Lia in Vlissingen was een luxe overnachting met uitzicht op de zee en een gezellig avond.
Ik kom in België langs de Napoleonsvaart of Damse Vaart. Ik vlucht de recreatieve bungalows en ontdek het Zwin, prachtig natuurgebied. Sluis is charmante stadje met de omwalling aangelegd in 1604, zijn belfort. Het stadhuis werd herbouwd na de schade van de geallieerde bombardementen in oktober 1944. Ik heb daar een tentoonstelling met lokale kunst kunnen bezoeken en een bier voor het stadhuis. Ik kreeg commentaar over mijn uitrusting en steeds de vraag: Fiets jij alleen? Ja en ik geniet ervan.
Ik wil snel fietsen door België: Veer Westerschelde-Sluis 29 km, Sluis-Blankenberge 27 km Blankenberge-Leffinge 34 km, Camping bij Nieuwspoort. David van Reybrouk, zomergast op 24 juli vertelde over de hoog percentage zelfmoorden in West Vlaanderen. Ik kan mij dat voorstellen: sommige dorpen lijken mij zo saai hier. Ik kom niemand tegen. Alle luiken zijn dicht. De dag daarop bezoek ik Veurne. De sfeer is heel anders: ik zie vrolijkheid op de terrassen aan de Grote Markt en de mooie gotische gebouwen. Het is wel aantrekkelijk om hier mosselen te eten, maar ik kan nog verder. Ik wil ook de dodengang iets voor Disksmuide zien. Na de slag om de Ijzer in oktober 1914 hadden Duitse en Belgen soldaten zich hier ingegraven. De onderwijzer van het boek, 'Meester Mitraillette' van Jan van Toortelboom, gaat in deze loopgraven vechten.
Geen kroeg open : geen koffie, geen bier
Volgende etappe Diksmuide Oost-Cappel 30 km. Ik had niet door dat ik al in Frankrijk was bij Bambecque. geen kroeg is open maar ik kon slappe koffie bij 'la Maison du peuple' krijgen. Kans voor een gesprek met de werklozen van het dorp die al aan de bier waren: Ja, U bent nu in Frankrijk. Oost- Cappel Liques 70 km.  Het zal niet lukken om vanavond in Boulogne te zijn, nog 35 km, maar het is 9u. Ik heb door gefietst en toch veel toerisme gedaan. Een klein camping in Licques om bij te komen. De volgende dag ben ik om 11 u met mijn fiets bij de receptie van het ziekenhuis: 'Hebt u een afspraak met een maatschappelijke werkster?" Nee, met mijn nicht die werkt hier. Ik ga weer naar buiten en vind haar afdeling. Een bad bij mijn nicht Marie in Boulogne om bij te komen en dan slenteren in Boulogne. De volgende dag, familiereünie met zus en schoonzus: mosselen met frites.

Daarna terug fietsen richting België. Fotostop in Calais. Ik ben zo blij dat ik de LF1 heb gefietst!      
Les bourgeois de Calais 


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire