Rechercher dans ce blog

Archives du blog

jeudi 30 octobre 2014

Françoise op stap in Nederland: de zuiderzeeroute

Françoise op stap in Nederland

In het Frans, heb ik het woord 'Pérégrinations' gebruikt. Dat betekent een reis in het buitenland in een christelijke taal. Leven op deze wereld is als een reis ver van de hemel, ver van een bedevaartplek beschouwd. In moderne taal, dit woord is gebruikt in het meervoud en betekent veel reizen (Bron: Dictionnaire historique Le Robert d'Alain Rey). Dit woord past bij mij en bij mijn nomadische leven.


Juli 2014 Ijsselmeer tour LF7 404 km

Is deze fietsroute het equivalent van het LAW Rond de Mont Blanc voor de Nederlanders?Een doorsnee Fransman probeert wel een keer om rondom de Mont-Blanc te lopen. Vier honderd km moet je fietsen om de ex Zuiderzee te verkennen: vissersdorpen, jachthavens, Hansen steden en verschillende landschappen in elke area. Ik heb genoten van deze vier daagse fietstocht. Weilanden met melkkoeien, schapen op de dijken, uitzicht op het water, boerderijen met rietdaken. Met wind mee, is het aangenaam, met wind tegen, valt het niet mee. Het is net als jij tegen een rots vecht in de bergen.

Een Opa heeft deze boerderij getimmerd (1 meter hoog) voor zijn klein kinderen. Niets ontbreekt: gordijnen, melkbussen. Is het niet ontroerend, nee?Kampereiland, 10 km ver van Kampen












Ik viel op Friesland: dorpen, vissershavens, de kust waar je overal kan zwemmen vaak in je eentje, de beleefdheid van de inwoners. De prachtige zwarte Friese paarden hebben fier allure in de groene weilanden. In de dorpjes staat vaak voor een huis een paneel met uitleg: wie heeft hier gewoond, wat deden zij. In Laaxum,  de kleinste Europa haven, waren er 4 bootjes toen ik langs fietste om 7.30. In 1932 werd een dijk gebouwd. Die had gevolgen op de lokale economie. Om 7.30 zag ik slechts twee vissers weg varen in de enige vissersboot in het haventje. Ik las een paneel voor het huis van de weduwe van Jan in Laaxum,verdronken in een storm met zijn twee leerlingen. De weduwe heeft zijn 7 kinderen alleen opgevoed: zij verkocht tabak en borduurwerk. Vaak de confrontatie met de harde realiteit van de zee.

De haven van Urk Langs het Ijsselmeer is er veel te zien: vissersboten, kleine zeilboten maar ook drie masters zoals deze die in de Haven komt aanmeren.


In 1979, heb ik samen met Louis Kools, socioloog aan de Volkshogeschool te Bergen studiereizen van Franse groepen voorbereid en begeleid. De doelgroepenwaren: sociale werkers, trainers, vakbondsleden en feministen). De vriendin van Louis paste op Nedzjla, mijn dochter. Zij was nog geen jaar. Zo kwam ik in Urk met enkele mannen uit Bretagne om de zeevaartschool te bezoeken. De bedoeling was iets leren om het zeevaartonderwijs te verbeteren. De directeur belde onmiddellijk iemand op toen hij hoorde dat ik de groepsleidster en de tolk was. Wat een belediging heb ik ervaren! Dit traditioneel dorp lijkt nu 30j later zeer open voor toeristen en de lokale bevolking is vrouwvriendelijk. Een man benaderde mij: 'wat ziet u er leuk uit!'. Ik moest er van lachen. 
Voor de Nederlanders, is een tocht rond het Ijsselmeer fietsen heel gewoon. Ik raad het aan aan alle Fransen: het is zo makkelijk, zo vriendelijk. Potjes lekkernijen kopen voor onderweg, hier en daar zitten en stil zijn voor het uitzicht. De dorpen Marken, Volendam zijn wel vol met toeristen die niet kunnen fietsen, maar daarna niet meer gelukkig:. De charmante steden met een rijk verleden Hoorn, Enkhuizen, Hindenlopen en Kampen zijn aantrekkelijk.

Dag 1 Dinsdag 29 juli 2014 110 km Kamperen bij de boer Medemblik 25 km voor Den Oever
Dag 2 Woensdag 30 juli 95 km Kamping haven Stavoren
Dag 3 Donderdag 1 Augustus 98 km Kamperen Kamper eiland Kampen
Dag 4 Vrijdag 2 Augustus 132 km Amsterdam

Total: 435 km (omweg Urk, fietspad naar Kampen niet genomen richting Oost, omweg via de Ketelbrug)

Afstanden in boekje LF7 Ijsselmeer route

Tot slot
Na deze vier dagen was ik vol energie: mentaal en fysiek. Ik wens iedereen om dat te mee maken. Dat was mijn doel: terug naar de oerkracht in een geagiteerde wereld met conflicten en oorlogen. Ik heb de schoonheid van de landschappen en de vriendelijkheid van de Nederlanders kunnen waarderen, ervaren onderweg. 35 000km fietspaden in Nederland, wat een geluk, hebben wij! Een Franse logé was zeer trots op de 75 km in de Luberon, in Provence. Ik heb veel geleerd over de geschiedenis van deze regio. Ik ben niet meer Française, word nooit Nederlandse maar ik kan alleen herhalen dat ik van mijn adoptieland houd.

Françoise

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire